Увага! Інвентаризація!

Наближається дата фінансової звітності за результатами 2018 року. Це означає, що на підприємствах та в організаціях вже мають відбуватися заходи для забезпечення достовірного подання інформації щодо активів і зобов’язань. 

Серед таких заходів, поза сумнівом, найважливішим є проведення інвентаризації.

Нагадуємо власникам і керівникам суб’єктів господарювання, що інвентаризація потрібна не лише для формування фінансової звітності для широкого кола користувачів. Її результати свідчать, насамперед, про здатність управлінського персоналу належним чином зберігати та ефективно використовувати наявні ресурси в інтересах власників. Саме фактична наявність активів є однією з передумов можливості в подальшому отримати додатковий економічний зиск від його використання.

Водночас, дуже часто проведення інвентаризації суб’єктами господарювання обмежується формальним перерахунком активів та зобов’язань, а також – створенням відповідних узагальнюючих документів. 

У випадку з визначенням наявності грошових коштів підприємство під тиском вимог нормативних документів щонайменше намагається уникати будь-яких відхилень а щонайбільше – застосовує ефективні механізми щодо їх належного врегулювання. Проте, розгляд та ретельний аналіз результатів інвентаризації інших видів активів та зобов’язань виконується виключно в контексті врегулювання розрахунків за податками та іншими обов’язковими платежами. 

У зв’язку з цим, виникає низка проблем, відсутність вирішення яких призводить до неможливості відповісти на наступні питання власників:

1)    Де наші гроші? Відповідь на це питання дадуть залишки своєчасно не інкасованої дебіторської заборгованості та матеріальних активів, які повністю або у розібраному вигляді зберігаються десятиліттями на складі, оскільки на їх перекомплектацію та/або розпродаж (через неможливість використання в сучасних технологічних процесах) у керівництва «немає часу»;

2)    Чи можемо ми розраховувати на додаткові інвестиції та кредити? Для відповіді на це питання необхідно визначити фактичну наявність активів, адже, якщо посадові особи суб’єкта господарювання нездатні забезпечити зберігання власного майна, то хто ризикне (і на скільки прийнятним буде ризик) довірити таким людям ресурси, які їм не належать;

3)    Чи не обкрадають нас люди, яким ми довірили керівництво компанією? Щоб відповісти на це питання, достатньо за наслідками інвентаризації визначити наявність нестачі певних активів, пов’язаної з так званим «людським чинником».

Адекватні відповіді на викладені й інші питання можуть сприяти вирішенню ще однієї проблеми, а саме – можливості компенсації реальних збитків внаслідок втрати активів. При цьому, варто звернути увагу на те, про що, нажаль, забувають керівники суб’єктів господарювання. А саме: відповідно до чинної редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 р. №116, залишок коштів після відшкодування збитків, завданих підприємству, установі і організації з урахуванням фактичних витрат підприємства на відновлення пошкоджених або придбання нових матеріальних цінностей  та  вартості  робіт  з  їх  відновлення, ПЕРЕРАХОВУЄТЬСЯ ДО ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ!

Водночас, варто зазначити, що якість проведення інвентаризації є одним з чинників довіри до даних фінансової звітності. Відповідна оцінка якості може бути надана аудитором. 

Тому, суб’єктам господарювання, які проходять аудит фінансової звітності, варто ВЖЕ укладати відповідні угоди з аудиторськими компаніями та запрошувати їх представників для спостереження за процесом інвентаризації. Чим раніше аудитори почнуть свою роботу, тим більш обґрунтованим буде їхнє судження щодо фінансової звітності клієнта!
 

Виникли питання?

Залиште свої контактні дані і наші експерти обов'язково з Вами зв'яжуться